Islamic Chalighraphy


Disaat kita berada didalam kesenangan dan sempurna kesihatan tubuh badan, ambillah peluang untuk mengingati Allah dengan membasahi lidah dengan berzikir. 


Allah Ta'ala berfirman : 
Hai Orang-orang yang beriman, sebutlah Allah (berdzikirlah) dengan zikir yang sebanyak-banyaknya. 

( Al-Ahzab : 41 ).

Allah berfirman :
Dan barangsiapa yang berpaling dari zikir-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta". (QS. 20:124)

Maksudnya: “Mahukah kamu semua aku tunjukkan amalan yang lebih baik dan lebih suci di sisi Tuhan-mu dan yang lebih tinggi kedudukannya? Lebih baik bagi kamu berbanding menginfakkan emas dan perak? Lebih baik dari kamu bertempur dengan musuh, kamu memancung mereka dan mereka memancung kamu?” para sahabat menjawab: “Bahkan wahai Rasulullah,” baginda bersabda: “Zikrullah taala.”
Hadith ini diriwayatkan oleh al-Tirmizi (3377), Ibn Majah (3790), Ahmad (5/195), al-Tobrani di dalam al-Dua' (1872), al-Hakim (1/496), al-Baihaqi di dalam al-Da'awaat (20)
Share

2 Comments:

  1. charkoeyteow girl said...
    Salam ikhlas penuh ukhwah kembali :)

    jazakallah untuk pekongsian ilmu.. btol, zikrullah antra ibadah yang paling mudah tp sangat tinggi darjatnya.. tapi zikir bukan stakat menyebut2 nama Allah saja.. tapi ada sorang ustaz ni cakap, sambil kita jalan2 smbil kagumi ciptaan Allah, itu pn turut dikira zikrullah.. wallahua'lam :)
    Siddiq said...
    btol tu ukhti.. terima kasih kerana komen..

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

best nie.. tekan play jer --->

Blogger Template by Blogcrowds